Drogisterij Etos en Parfumerie Douglas zijn franchiseformules en de vestigingen in de Theresiastraat zijn in handen van Yvette. Als familiebedrijf zijn ze actief in met meerdere gezinsleden op verschillende locaties in Den Haag. Yvette fungeert als vliegende keep en is in die hoedanigheid ook regelmatig in de Theresiastraat te zien. Yvette werd geïnterviewd voor de buurtkrant “De Trees”. In dit artikel is het gehele interview te lezen.
Onze ogen vallen op de feestelijk, versierde etalage van Douglas. Vol met mooie kerstpakketjes die je lekker maken om dit jaar he-le-maal los te gaan onder de boom. Binnen treffen we eigenaresse Yvette. Ze straalt nog meer dan alle prachtig ingepakte geuren naast haar. We zijn reuze benieuwd naar haar verhaal.
Yvette begon op 14-jarige leeftijd al met een bijbaantje bij een drogistenfamilie. Deze familie bleek de familie van haar huidige man. En als je elkaar ontmoet in een drogist, dan kan daar niet anders dan een volgend, warm familiebedrijf uit groeien toch? En zo geschiedde.
Waarom de Theresiastraat?
“De Theresiastraat is een van de parels van Den Haag qua winkelgebied. De Etos hebben we hier al 18 jaar, Douglas sinds 3 jaar. Het is een onwijs veelzijdige winkelstraat, voor zowel alle dagelijkse boodschappen tot allerlei speciaalzaakjes. Dat is toch de perfecte mix in aanbod?”
Wonen jullie in de buurt?
“Nee, wij wonen zelf richting Kijkduin. De allereerste drogisterij van mijn man zat daar en we zijn er blijven wonen. Maar ik moet wel zeggen dat ik me in de Theresiastraat zó thuis zou kunnen voelen!
Nu rijden we dus veel op en neer, we hebben namelijk 5 winkels door heel Den Haag. Hiervoor pak ik graag de fiets. Dat is echt zoveel praktischer dan met de auto. Zo heerlijk fietsend door de stad zie je zoveel en stiekem houd ik van ieder deel van Den Haag.”
Hoe heb je een positieve draai aan de afgelopen tijd gegeven?
“In eerste instantie begin je uiteraard met alle maatregelen toepassen in je winkel en om eerlijk te zijn, een lichte paniek. Hoe gaan we dit allemaal doen? Gelukkig zie je in de Theresiastraat dat de klant het goed begrijpt en snapt. Ook houden klanten zich netjes aan de afstand in de winkel.
Voor de rest staan we juist in deze tijd klaar voor onze klant. Want meer dan ooit hebben we ze hard nodig. Hoe fijn is het dus dat vaste klanten uit de buurt ook trouwe klanten zijn die ons weten te vinden. Hier zijn wij zo dankbaar voor!”
Winkelt u zelf graag in de straat?
“Mijn man en ik proberen heel bewust bij onze collega-ondernemers de boodschappen te doen. Je betrapt jezelf er toch op dat je als je dan een dagje vrij bent, je je eigen ding gaat doen. En dat zou dan niet in je eigen winkelgebied zijn. We shoppen nu dus heel bewust hier in de straat.
Het leuke is dat we diezelfde ondernemers vervolgens bij ons in de winkel terugzien voor de kerstpakketten voor hun werknemers en collega’s. Zo proberen we er echt voor elkaar te zijn. Die verbinding is zo aanwezig in de straat. Ik vind dat onwijs belangrijk en ik ben van mening van de klant dat ook voelt. Die onderlinge samenhorigheid, het kneuterige, vertrouwde. Dat is de kracht van ons als winkelstraat!”
Wat zeggen klanten over jullie winkel?
“Ik denk dat onze klant echt het gevoel heeft welkom te zijn. En ook dat we altijd tijd hebben voor een praatje. Dat maakt voor ons het werk echt zoveel leuker. Een vast, herkenbaar gezicht voor de klant vind ik belangrijk. Daarom werken we met een vast team aan personeel in de winkels. Ik zei het al hè, die kneuterigheid is wel echt een herkenbaar aspect van de Theresiastraat.”
Heeft u wel eens een BN’er in de winkel gehad?
“Ja! Wij hebben eens koningin Beatrix in de winkel gehad. Ook Paul van Vliet en Sjaak Bral zijn bekende gezichten. Uiteraard normaal gesproken ook veel mensen van het Binnenhof.”
Wat is de leukste periode van het jaar voor jullie?
“Dat is absoluut de drukte rondom de feestdagen! Stiekem hopen we die natuurlijk gewoon te hebben, terwijl we ook allemaal bezig zijn met hoe we die dagen dan moeten vormgeven qua veiligheid omtrent Corona. De veiligheid staat voor ons voorop. Maar die stress en adrenaline in het team, we vliegen dan echt door de winkel heen. Aan het eind van de dag ben je keikapot, maar dat geeft zo’n lekker gevoel!
Ik zou de klant dus ook echt willen vragen om de inkopen verspreid te doen. Het zit in ons mensen om het dit jaar echt op tijd te willen doen, maar uiteindelijk staan we allemaal last minute, vol stress in de winkel.
En dat levert ook stress voor de ondernemers als de winkel te druk zou worden. Er wordt vanuit hogere hand namelijk scherp op gelet. Dus kom op tijd voor uw kerstinkopen zou ik de klant willen oproepen.
En kijk ook naar de andere ondernemers in de straat, samen zorgen we voor die perfecte feestmaand! We willen namelijk allemaal dolgraag de feestdagen met familie en vrienden vieren. Dit is echt wat ons staande houd in deze gekke tijd.
Plus een mooi ingepakt cadeautje natuurlijk.”